Roofs 2005-10-22 Aanspreekpunt voor vastgoedbeheerders

p. 22

Hoewel de dakenbranche maar klein is, herbergt het een breed scala aan disciplines. De meeste bedrijven binnen de dakenbranche zijn gespecialiseerd in één van deze disciplines. Voor gebouweigenaren of vastgoedbeheerders is het dikwijls niet eenvoudig het juiste bedrijf bij het juiste probleem te vinden. Het nieuwe bedrijf Topcomfort Dakspecialisten BV uit Vlaardingen werpt zich voor deze partijen op als aanspreekpunt voor alles wat met het dak te maken heeft.

De platte en hellende daken kunnen met de meest uiteenlopende producten en materialen worden bedekt (bitumen of kunststof dakbedekking, dakpannen, riet, zink, aluminium, etc. etc.), allemaal door verschillende bedrijven. Ook veiligheid op het dak is inmiddels een geheel eigen sector geworden. Hoe kan de vastgoedbeheerder uit dit brede aanbod de juiste keuze maken?

Topcomfort Dakspecialisten BV is sinds 1 augustus van dit jaar actief en bestaat uit twee personen: Kees van Iwaarden en Marc Christiaanse. Beiden hebben jarenlange ervaring opgedaan in technische en commerciële functies in de dakenbranche en besloten onlangs de sprong te wagen en een nieuw bedrijf op de markt te zetten met een nieuw concept. De onderneming profileert zich als een facilitair bedrijf dat de taken van een adviesbureau en een uitvoerend bedrijf combineert: ‘Zodra het woord "dak" in het probleem voorkomt, kan men bij ons terecht.’

Ontzorgen

‘Vastgoedbeheerders zijn technisch en financieel verantwoordelijk voor hun vastgoedportefeuille,’ aldus Van Iwaarden. ‘Men is in dit opzicht voortdurend op zoek naar een zowel technisch als financieel gunstige oplossing. Men wil snel en adequaat een probleem oplossen. Door de diversiteit van de markt is dit dikwijls een complexe en tijdrovende aangelegenheid. Wij kunnen fungeren als een centraal aanspreekpunt: wij hebben op veel gebieden een jarenlange ervaring en kunnen daarom veel problemen oplossen. Wij zorgen voor een vakkundig advies en waar nodig een professionele uitvoering. Waar onze kennis tekort schiet, huren we deze in. Ook de uitvoering wordt ingehuurd. De opdrachtgever bepaalt tot hoe ver onze dienstverlening reikt, in principe kunnen wij op deze manier de volledige zorg en verantwoordelijkheid voor het dak op ons nemen.’

Hoe gaat het bedrijf precies te werk? In geval van een probleem op het dak kan het bedrijf voor de vastgoedbeheerder een advies verzorgen, offertes aanvragen en beoordelen. Ook kan het bedrijf het werk zelf aannemen, laten uitvoeren en begeleiden. Christiaanse vertelt: ‘De vastgoedbelegger of -beheerder kan in theorie het probleem bij ons neerleggen en zeggen: "Ik wil jullie niet meer spreken tot het probleem is opgelost." Wij "ontzorgen"- wat betekent dat we het hele probleem uit handen nemen. Hierbij lossen we elk dakprobleem op, ook op het gebied van veiligheid. Wij hebben ruimschoots ervaring in deze problematiek en desgewenst kunnen wij ook, eventueel in samenwerking met een daartoe gespecialiseerd bedrijf, denk bijvoorbeeld aan Stichting Veilig Dak, een Dak RI&E verzorgen. Onze ervaring is dat vastgoedbeheerders dikwijls een veel duurder systeem wordt verkocht dan op basis van de situatie op het dak noodzakelijk is, en dat bovendien de verplichtingen van de gebouweigenaar sterk worden overdreven om maar dat veiligheidssysteem aan de man te kunnen brengen. Wij zoeken per dak een passende oplossing: niet meer en niet minder dan noodzakelijk.’

Het bedrijf kan de activiteiten tegen een marktconforme prijs aanbieden, omdat men de overheadkosten zo laag mogelijk houdt. Van Iwaarden: ‘Wij zijn met zijn tweeën en hebben niet veel meer nodig dan een computer, een auto en een telefoon. Onze kosten kunnen dan ook beperkt blijven.Wij blijven bijvoorbeeld al onze projecten begeleiden en controleren om de kwaliteit in de gaten te houden. Omdat wij landelijk actief zijn, is het voor ons niet altijd te doen alle projecten te bezoeken. In voorkomende gevallen huren wij kwaliteitscontrole in bij een adviesbureau. Dit gebeurt alleen nadat duidelijk met zowel onze opdrachtgever als de opdrachtnemer is gecommuniceerd, zodat niemand voor onverwachte verrassingen komt te staan. Communicatie is een belangrijke pijler van het bedrijf. Alles staat of valt met bereikbaarheid en een betrouwbare werkwijze.’

Maatwerk

Omdat het bedrijf maatwerk wil leveren, opereert het volledig onafhankelijk, óók van de vorige werkgever. ‘We zijn op een goede manier uit elkaar gegaan en hebben bij ons afscheid duidelijke afspraken gemaakt,’ vertelt Christiaanse. ‘We zouden onszelf uit de markt prijzen als we ons nog aan onze vorige werkgever zouden verbinden. Het werkt zelfs averechts: om de schijn te vermijden dat we onder de oude paraplu functioneren, laten we sommige opdrachten zelfs lopen. De afspraken, die inhouden dat we bepaalde klanten niet mogen benaderen, vormen voor ons geen belemmering: er blijft genoeg markt over. Nu al hebben we een aantal grote bedrijven als opdrachtgever, daardoor kunnen we nu rustig onze activiteiten uitbouwen. Kennelijk stralen we het plezier en het enthousiasme voor ons werk uit, de reacties op ons initiatief zijn zeer positief en we hebben de eerste maanden boven verwachting gepresteerd.’

De beide heren zijn dan ook optimistisch over de kansen van Topcomfort. ‘Deze nieuwe manier van de markt benaderen slaat aan,’ zegt Van Iwaarden. ‘Kennelijk was er bij de doelgroep behoefte aan een dergelijk bedrijf. Vanaf nu kan men met alle dakproblemen bij ons terecht.’

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2005-10

Roofs 2005-10-03 Denkraam

 Het zal u niet zijn ontgaan, maar kort geleden is Marten Toonder overleden. En zoals oplettende lezertjes gemerkt zullen hebben, ben ik op z’n zachtst gezegd een groot bewonderaar van hem. Zijn...

Door een list p. 3

Roofs 2005-10-06 Onderconstructie van een zinken dak

• Ing. Thijs B. Baneke Bouwkundig Adviseur Wentzel bv / Rheinzink Service Nederland De auteur van dit artikel is werkzaam bij Wentzel te Amsterdam, na enige jaren bij diverse architectenbureaus te...

Door de ventilatieruimte p. 6

Roofs 2005-10-12 De grijze gebieden in de regelgeving

In de reeks ‘Valbeveiliging in de praktijk’ wordt aan de hand van een inventarisatie dieper ingegaan op probleemsituaties. De probleemsituatie wordt geschetst, waarbij met behulp van wet- en...

Door de eigenaar p. 12

Roofs 2005-10-16 Dan liever de lucht in

Speelgoedpaleis Bart Smit had een groot probleem. Het magazijn in Volendam groeide uit zijn jasje maar er was binnen de gemeente geen ruimte beschikbaar voor uitbreiding. "Dan liever de lucht in",...

Door de groei p. 16

Roofs 2005-10-18 Koperen dak voor nieuw zwembadcomplex

De meer dan dertig jaar oude zwembaden in Brasschaat en Schoten (België) waren versleten en een grondige renovatie bleek na nadere bestudering geen goede optie. Aangezien het geldverspilling zou...

Door de Belgische p. 18
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen