Roofs 2023-06-14 Sponsoren genieten ontspannen op oude walvisvaarder
Een dagje op het Markermeer
Even een dagje wat anders. Dat was ongeveer de gedachte achter de boottocht waarop Lindeman Events de sponsoren van Dak van het Jaar 2022 trakteerde. Aldus gingen op 10 mei 55 genodigden aan boord van de Stedemaeght, de grootse driemaster op de Nederlandse binnenwateren. Deze voormalige walvisjager lag afgemeerd in de Bataviahaven in Lelystad. Even voor elven stuurde kapitein Jan van Berge het gevaarte de haven uit en het Markermeer op voor een mooie tocht. Onder een licht bewolkte hemel, niet te koud en met windkracht 2, was er zowel binnen als buiten gelegenheid voor ontspanning.
Tekst: Tjerk van Duinen
Want als er een steekwoord moet worden gekozen voor de boottocht dan is dat wel: ontspannen. Er hoefde die dag niets, de entourage was fantastisch – indrukwekkend zelfs – en aan boord werd bij aankomst, tijdens de lunch en de borrel uitstekend gezorgd voor de inwendige mens. Daardoor was het de ideale omgeving om met mensen uit de branche die je veel spreekt nu eens niet over het werk te praten. Veel mensen konden vooral deze ‘bijkomstigheid’ hogelijk waarderen.
Bemanning
Naast kapitein Van Berge en de prima bemanning die de bediening van de driemaster en de catering voor hun rekening namen, waren aan boord vertegenwoordigers van (in alfabetische volgorde) BMI, Carlisle Construction Materials, Dakned, Daksafe, EBS/Bulumat, Elevate, Eurofast, IKO, Kiwa BDA, Luijtgaarden, Optigrün, Prefa, Roval Aluminium, SealEco, Skytech Isolatie, Soprema, Unilin, Velux Commercial, Zinkunie en Zoontjens. Verder waren redactieraadleden Albert-Jan Kerssen, Andre van den Engel, Marco de Kok, Paul van Roosmalen en columnist Theo Wiekeraad aan boord, almede de redactie in de vorm van Edwin Fagel, Ronald van Bochove, Nolanda Klunder en ondergetekende.Uiteraard was het organiserend comité, bestaande uit Palmyra Lindeman (met partner) en Jan Suijk, ook van de partij.
Verrassing
De heenvaart in de richting van Enkhuizen werd op de motor gevaren, zeilend zou de Stedemaeght door de zwakke (tegen)wind immers niet ver uit de haven zijn geraakt. Niet ver voorbij de Markerwadden was het tijd voor een smakelijke lunch, waarna iedereen beneden in de grote salon werd verwacht voor een “verrassing”. Daar kreeg iedereen een Dak-van-het-Jaar-petje uitgereikt, waarna Jan Suijk zich ontpopte als quizmaster voor een spelletje petje-op-petje-af. De vragen kwamen niet uit een handboek dakdekken dus iedereen had kans om de verrassingsprijs te winnen. Na twee rondes zonder winnaar werd een tiebreak ingelast. Het was ondergetekende die als eerste kon vertellen wat het favoriete gerecht van de Zwitsers is met acht letters (raclette). De prijs: een mooie iPad, waarvoor dank.
Ondertussen had de Stedemeaght het keerpunt bereikt en dat betekende: zeilen hijsen. Bij een driemaster zijn dat er aardig wat en zo nu en dan werden ook de opvarenden ingezet om hierbij te assisteren. Die waren wel onder de indruk van de complexe kluwen touwen, schoten, klossen en zeilen. En dan was het nu rustig met windkracht 2. Ze stelden zich hardop voor hoe het zou zijn met stormachtig weer. “Dat is andere koek.” Tijd voor de borrel met aangeklede hapjes. Kapitein Van Berge vertelde de toehoorders vanaf het stuurdek over de rijke geschiedenis van het schip (zie hieronder).
Even na vier uur voer de Stedemaeght weer de Bataviahaven binnen. Tevreden gezichten alom en een mooie groepsfoto aan boord als afsluiter. Het was een uiterst aangename manier om mensen uit de dakenbranche te ontmoeten. Natuurlijk ging het ook over daken en over zaken, maar de manier waarop gaf het gevoel dat het 100% ontspanning was. ■
Rijke historie
De Stedemaeght liep in 1926 van stapel als walvisvaarder met de naam Pol IV. Na twintig jaar werd het stalen schip omgebouwd tot vrachtvaarder. Na vele wisselingen van eigenaar en naam kwam het in 1991 in Nederland terecht voor de sloop. Het was Toon Slurink die de mooie lijnen van het schip al was opgevallen en er een toekomst als zeilschip in zag. Eind 1992 begon scheepswerf Metz uit Urk met de verbouwing van het casco, najaar 1993 begon het timmerwerk en het aanleggen van de 3-mast tuigage dat door ZZP’ers, schippers en matrozen van Hanzestad Compagnie in Kampen werd gedaan. Het was toenmalig Prins Willem-Alexander die op 19 april 1994 het eerste zeil hees op de driemasterbark.
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2023-06 juni
Roofs 2023-06-03 Gebruiksdaken in vogelvlucht
Voorwoord Voor u ligt de juni-editie van Roofs met de special Gebruiksdaken, ook wel rode daken genoemd. Ondanks het feit dat gebruiksdaken al vele jaren gebouwd worden, lijkt deze vorm van...
Roofs 2023-06-06 Hellende groene daken voor bijzondere woonwijk
Dak van het Jaar 2023 Na de sloop van 22 oude naoorlogse woningen van De Bogerd in Uden realiseerde woningcorporatie Area een plan voor 40 sociale huurwoningen in samenwerking met Van der...
Roofs 2023-06-11 Laat zien dat je goed bent
Veilig en gezond werken De bouw, en dus ook de dakdekker, krijgt straks te maken met de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb). We hebben het er al jaren over. De wet zou het probleem van...
Roofs 2023-06-22 Meten aan biobased groendaken
onderzoek Babylon Daken van Eduard Beekhuizen is in 2019 gestart met de missie om onbenutte daken te transformeren naar daken met een meerwaarde. En daarbij bovendien gebruik te maken van...
Roofs 2023-06-29 Opleiding Dakadviseur/ Dakregisseur duurzame en multifunctionele Daken
opleiding BDA Opleidingen speelt in op de toenemende behoefte aan breed opgeleide adviseurs en regisseurs op het gebied van multifunctionele daken. Daarvoor is een nieuwe 7-daagse cursus opgezet...