Roofs 2003-10-03 Wie wil er nou een zorgeloos dak?

p. 3

Laatst viel er bij ons op kantoor zo’n opmerking die blijft hangen. Tijdens een gesprek zei een van mijn collega’s: ‘Bij klanten waar we een lekkage hebben gerepareerd, mogen we later bijna altijd een offerte maken als daar het dak moet worden gerenoveerd.’  ‘Kun je zien hoe belangrijk service is,’ was het simpele antwoord van de ander. Het was gezegd en iedereen ging verder met waar hij mee bezig was.   Diezelfde week kwam er een vertegenwoordiger langs. Hij vertelde dat ze druk bezig waren met promotie en het maken van adviezen. Ook bij ons bekende klanten, dus wellicht dat ook wij weer een aanvraag zouden krijgen. Verder was men tegenwoordig niet alleen bezig met de dakbedekking, maar ook met allerlei voor de dakeigenaar nuttige dakmanagement producten. Het totaal concept van een zorgeloos dak: dat was de toekomst. Kortom, als wij straks die dakbedekking van hem verkopen, krijgt de klant voor ten minste tien jaar een zorgeloos dak met totaal concept - wat dat ook moge zijn.   Dat weekend vroeg ik mij af of wij onszelf door het plaatsen van die zorgvrije daken wel een dienst bewijzen. Zeker als die daken zonder een onderhoudscontract worden opgeleverd. Het gebeurt namelijk vaak dat na het aanbrengen van dit soort daken er tot ver na de garantietijd geen klachten meer zijn. Als we voor die tijd geen relatie hebben kunnen opbouwen met de gebouweigenaar, dan weet deze echt niet meer wie zijn dak gemaakt heeft. Zeker als het gebouw in die tijd van eigenaar is gewisseld, of het bedrijf is opgegaan in een grotere organisatie. Hebben we ons in de garantieperiode niet kunnen profileren, dan zijn we vanaf dat moment één van de vele dakdekkers van Nederland. Tegen die tijd is er altijd wel een kennis of een bekende die een ‘goede’ dakdekker is. Dat blijkt zelden het bedrijf te zijn die het werk heeft gemaakt. Het zal ook niet verbazen dat deze ‘goede’ dakdekker vaststelt dat het dak de levensduur heeft overschreden en echt aan renovatie toe is. Voor de maker van dit stukje vakwerk zet dit  zorgeloze dak op deze wijze geen zoden aan de dijk.   Om dit te vermijden, kun je er als dakdekker voor kiezen voortaan niet meer die goeie producten te verwerken. Of je kunt weigeren de dakdekkers een vakopleiding te geven zodat de kans op applicatiefouten toeneemt. Dat kan; maar het is eigenlijk geen optie. Zelf hebben ook wij namelijk het plezier gehad van géén lekkages en geen gezeur over wel of geen kwaliteit. Wij hoeven geen extra kosten te maken omdat het maar een matig dak was. Wij weten dat we kwaliteit hebben geleverd en dat gaat boven alles.   De vertegenwoordigers van onze kwaliteitsproducten lopen zich, met ons medeweten, het vuur uit de sloffen om deze materialen voorgeschreven te krijgen. Vaak bij instanties die gratis een onafhankelijk advies willen. Als het advies er is, en wij krijgen de aanvraag, dan heeft ons dat mooi weer een vertegenwoordiger gescheeld. Zij leveren een goed product en wij de kwalitatief hoogstaande verwerking, zo zijn wij samen meer dan een gewenste partij voor de opdrachtgever.    Is het werk gemaakt, dan kunnen wij moeilijk de opdrachtgever een door hem of haar ongewenst onderhoudscontract door de strot duwen. Het is ook niet reëel de prijzen van onderhoudscontracten zo laag te maken dat we er aan kapot gaan. De mogelijkheid om vooraf ingebouwde lekkage-chips aan te brengen bestaat ‘nog’ niet. Een gecontroleerde lekkage boven b.v. een toiletruimte die ‘spontaan’ ontstaat, kunnen we dus wel vergeten. Blijft er voor ons als dakbedekkingbedrijf niets anders over dan dat aan te brengen wat een klant wenst? Het zorgvrije dakpakket ‘met/zonder’ meerprijs?   Misschien wordt het tijd om bij een zorgeloos dak de gebouweigenaar te interesseren in een tussenvorm van onderhoud. Misschien wordt het tijd voor  ‘De dakmonitor’. Tien jaar lang wordt in de garantieperiode jaarlijks tegen een geringe vergoeding het dak gescreend en krijgt het de extra aandacht die het verdient, een jaarlijkse verzorgingsbeurt. Zo voldoen we aan de wensen van de beheerder: een goed dak met extra aandacht geeft hem het gevoel dat zijn dak belangrijk is.   Wil de opdrachtgever dat niet, dan blijven wij toch die zorgeloze daken plaatsen met tien jaar garantie. Moet ik blijven acquireren en hopen op een mechanische beschadiging. Want tenslotte heb ook ik liever geen zorgen over de door ons geleverde dak kwaliteit.

Theo Wiekeraad

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2003-10

Roofs 2003-10-06 Houtrot in geïsoleerde dakdozen

• Nic Jan Bruins DGI Dak & Gevelingenieurs/T-Joint Dit is artikel nummer 3 van een artikelenserie, waarin de werkmethode van de dakingenieur bij veel voorkomende dakvraagstukken wordt...

Door de opdrachtgever p. 6

Roofs 2003-10-08 Koper biedt de architect keuzemogelijkheden

De keuze voor koper als dakbedekkingsmateriaal is dikwijls een keuze voor een opvallend dak. Naar aanleiding van het artikel over de koepel van de Friesland Bank in Leeuwarden (Roofs 8-2003), wordt...

Door de heer p. 8

Roofs 2003-10-12 De dakrand met aluminium daktrim

• Ing. A.B. Berlee De aluminium trim is verreweg de meest toegepaste dakrandafwerking van platte daken. De randzone is niet het deel van het dak waar het meeste water op valt. Gebreken aan de rand...

Door de aannemer p. 12

Roofs 2003-10-15 Röben Tonbaustoffe wil de grootste van de kleineren zijn

Naast de grote aanbieders van dakpannen, bewegen zich een aantal kleinere bedrijven in dezelfde markt. De concurrentie is niet gering. Hoe positioneert men zich in de markt en waarmee wil men zich...

Door twee grote p. 15

Roofs 2003-10-16 Groot Handelsgebouw in oorspronkelijke staat hersteld

Het Groot Handelsgebouw is het eerste gebouw dat na de Tweede Wereldoorlog in het gebombardeerde centrum van Rotterdam werd gebouwd. Het is daarmee een vermaard monument van de wederopbouw...

Door het vocht p. 16
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen