Roofs 2003-11-03 Verzekeren

p. 3

Laatst hebben wij in Praag een bijeenkomst met vakgenoten gehouden - vakgenoten die geregeld hebben geschreven in Roofs. Een verblijf in een culturele omgeving om de geest te rijpen voor te schrijven artikelen en om de laatste ontwikkelingen en trends te bespreken.

In Praag heeft de heersende klasse door de eeuwen heen zijn sporen achtergelaten, onder andere in opvallend veel kerken. De welgestelden lieten kerken bouwen, of sponsorden de bouw ervan. Dat laatste was onder meer terug te vinden in de gebrandschilderde ramen van enkele kerken. Zo werden wij door onze gids gewezen op een raam van een destijds welvarende bakker. Of hij vroom was, of misschien last had van gewetenswroeging, was niet bekend.

Leuk was een recenter raam, een raam van een verzekeringsmaatschappij. Dat vond ik eerst opmerkelijk, maar na enig nadenken wel logisch. Kerk en verzekeringsmaatschappijen vertonen namelijk overeenkomsten. Waren de kerken vroeger de hoogste gebouwen in het land, tegenwoordig zijn dat de gebouwen van de verzekeringsmaatschappijen. In dezelfde kerk die het raam van de verzekeringsmaatschappij had, werd een overeenkomst getoond in prenten van hemel en hel zoals men die zich voorstelde. De boodschap was duidelijk: wie de kerk niet zou volgen, zou hel en verdoemenis ten deel vallen.

Met verzekeren is het niet veel anders. De angst wordt er goed ingepompt, om je maar middels het storten van de premie weer gerust te doen laten voelen. De verzekeringspremie als moderne aflaat. Want wat kan je allemaal niet gebeuren als je je niet verzekert. Neem een verzekerde garantie, want daarmee ben je verzekerd van kwaliteit. Je kunt je laten verzekeren tegen bouwondernemingen die hun afspraken niet nakomen. Tegen instorten van daken als gevolg van wateraccumulatie kun je je niet verzekeren, maar dat kan je afdekken door een ingenieursbureau je dak opnieuw door te laten rekenen; en als het dan tóch instort, kan je die aansprakelijk stellen – dat kan weer omdat het ingenieursbureau een aansprakelijkheidsverzekering heeft. Tegen brand kun je je heel goed verzekeren, maar verzeker je er wel van dat het uitvoerend bedrijf een polis heeft afgesloten die de mogelijke schade aan het pand dekt. Anders kun je daar weer een aparte verzekering voor afsluiten, waar je de premie zelf betaalt.

Als werknemers ziek worden en je als ondernemer die werknemer mogelijk twee jaar door moet betalen, kun je je daar tegen verzekeren. Als je niet zeker weet of je in dit geval je recht kunt halen, neem dan een rechtsbijstandverzekering. Dat is op zich geen luxe, want vele rechtszaken worden tussen verzekeringsmaatschappijen uitgevochten. Het is niet verwonderlijk dat vele zaken over-verzekerd zijn, maar dan is er de mogelijkheid een verzekeringsmaatschappij je portefeuille door te laten nemen en mogelijke hiaten op te vullen dan wel dubbelingen te schrappen. Ik heb dat eens laten doen en ik was verbaasd te horen dat vele zaken nog geregeld moesten worden terwijl het toch echt de bedoeling was het aantal polissen te verminderen.

De handel in angst bloeit als nooit te voren, het lijkt wel of de angst regeert. Hoe meer je hebt, hoe meer je kan verliezen - wat de angst nog groter maakt. Angst is spreekwoordelijk een slechte raadgever, en een hele dure. De best betaalde jongens bij verzekeringsmaatschappijen zijn degene die de risico’s waarderen in geld. Het risico in geld uitgedrukt is vrijwel altijd te overzien. En zijn er onvoorspelbare factoren, dan worden deze in de polisvoorwaarden uitgesloten. Vallende dakdekkers was zo’n categorie en dakdekkers die daken in brand steken. Gelukkig heeft Vebidak nu een tussenpersoon gevonden die daar een verzekering voor heeft. Ook hebben wij allemaal brieven gekregen van onze maatschappijen dat terrorisme uitgesloten wordt. Het is in dit geval een geruststellende gedachte dat terroristen de hoogste gebouwen kiezen om in te vliegen.

Wat een verzekeringsmaatschappij kan, kan iedere ondernemer. Laat u voor de risico’s die u loopt betalen. Een ondernemer wordt met steeds meer risico’s geconfronteerd en moet zich ook goed laten betalen om verantwoord te ondernemen. Maak de klant de risico’s duidelijk. Angst voor lekkages tijdens de kerst? Rondslingerende dakdekkers? Ongewenst vuurwerk? Sluit het allemaal maar uit in een overeenkomst of polis en zorg dat het risico kleiner is dan de angst. Als het fout gaat, moet u maar bidden dat het goed komt. Verzekeren kan ook natuurlijk.

Ton Berlee

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2003-11

Roofs 2003-11-06 Een nieuw begin op verzoek van de branche

De Dakontmoetingsdagen komen eraan. Reden om in een artikel extra aandacht te schenken aan het initiatief van de uitgever van dit blad, de heer Dirk Lindeman. In het gesprek wordt aangegeven wat er...

Door het voor p. 6

Roofs 2003-11-08 BIBO, één block veiligheid

Op de Nationale Dakendag, een podium waar veiligheid prominent op de agenda stond, introduceerde Zoontjens Beton B.V. uit Tilburg een compleet nieuw concept voor veiligheid op bestaande daken:...

Door de leveranciers p. 8

Roofs 2003-11-12 Flexibele polyolefinen sneller te verwerken

• Menno van Leeuwen, Aabo Trading Dakbanen op basis van flexibele polyolefine zijn in opkomst; niet alleen ten opzichte van andere kunststof folies, maar ook ten opzichte van bitumineuze...

Door vrij stug p. 12

Roofs 2003-11-14 Tegen de ‘elektro-smog’

De technische vooruitgang heeft zijn keerzijden. Deze keerzijden stimuleren op hun beurt weer nieuwe vooruitgang. Een treffend staaltje hiervan wordt geïllustreerd door de Duitse fabrikant voor...

Door de Duitse p. 14

Roofs 2003-11-16 Durf nee te zeggen

Traditioneel is de Nationale Dakendag, dit jaar gehouden op 19 november 2003 in Utrecht, een bijeenkomst waar diverse problemen van de branche worden besproken. Voor veel problemen lijkt echter één...

Door hij vaak p. 16
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen