Roofs 2003-11-06 Een nieuw begin op verzoek van de branche
De Dakontmoetingsdagen komen eraan. Reden om in een artikel extra aandacht te schenken aan het initiatief van de uitgever van dit blad, de heer Dirk Lindeman. In het gesprek wordt aangegeven wat er verwacht mag worden en vooral waarom.
• Ing. A.B. Berlee, T-Joint
Vanwaar het initiatief?
‘Het verzoek voor een aparte beurs is voornamelijk gekomen van verschillende standhouders van de laatste Bouwbeurs en van toeleveranciers die er bewust niet stonden. Tot begin jaren negentig kenden we de beurs Dak & Gevel, waar de branche elkaar trof en waar bezoekers gericht informatie konden halen. De Jaarbeurs bood destijds de standhouders een aparte plaats op de grootste beurs in de bouw: de Bouwbeurs die eens in de twee jaar te Utrecht wordt gehouden. Dat resulteerde in een prominente plaats voor de dakenbranche: de eerste hallen links van de ingang. Alle aanbieders van daken en aanverwanten waren herkenbaar en zichtbaar ondergebracht en naar ieders tevredenheid werd vastgesteld dat je als leverancier op dit evenement niet mocht ontbreken.
De laatste edities echter, werden de standhouders steeds minder bij elkaar ondergebracht en raakte men steeds meer verspreid. Ook de kosten voor deelname stegen met sprongen, waardoor het voor veel standhouders eenvoudig nog nauwelijks te betalen was. Je moet dan denken aan een afweging tussen een nieuwe vertegenwoordiger of beursdeelname. Grote standhouders kunnen overwegen om een algemeen publiek te bereiken; dat is op de Bouwbeurs ruimschoots voorhanden. De kleinere standhouders moeten het hebben van gerichte bezoekers, en die kunnen met een verspreide opzet nauwelijks de weg naar de stands vinden. De hallen bij de ingang werden de laatste edities door andere standhouders bezet en de dakenbranche eindigde bij de ingang van de parkeergarage, de achterkant van het complex. Het aantal deelnemers was de laatste editie daarom bijna gehalveerd, in vergelijking met de jaren negentig, en de ontevredenheid nam toe. Alleen Recticel had een vaste plek.’
Opnieuw Dak & Gevel dus?
‘Nee. De Dakontmoetingsdagen is geen voortzetting van Dak & Gevel. De Dakontmoetingsdagen is een relatiebeurs, met andere woorden: een gerichte beurs in een modern jasje. Dak & Gevel was een beurs die zijn bezoekers wierf via een media campagne, bij de Dakontmoetingsdagen mogen de bezoekers alleen met een uitnodiging naar binnen. Een gespecialiseerde beurs voorziet ook vandaag de dag duidelijk nog steeds in een behoefte. Een behoefte, zo zeggen de standhouders, die ook gevoeld wordt bij hun afnemers. Daarnaast heb ik gezien dat een opzet van een full service concept goed werkt; de bezoekers worden uitgenodigd door de standhouders en als V.I.P. gasten ontvangen. Standhouders zien in dat hun gast zich ook wil oriënteren op wat er nog meer te koop is, anders gezegd, bevestigd wil zien waarom hij bij zijn vaste leverancier koopt. Wie voor een dak gaat, wil zich oriënteren op zaken als onderhoud en alle vormen die daarin aangeboden worden, veiligheid, nieuwe materialen, meervoudig dakgebruik etc. Er is zoveel te doen op daken, dat bewijst de Roofs al. Dan is het toch mooi als je vaste leverancier je daarin bij de hand neemt.’
Leg de nieuwe opzet eens uit
‘Ik zei het al: de standhouders nodigen hun relaties uit; de relaties worden als gasten ontvangen en bij binnenkomst opgevangen en als eerste naar de stand van hun gastheer verwezen. Een hapje en een drankje zijn op de gehele vloer vrij verkrijgbaar, alleen op de stands wordt alcohol geschonken. Op die manier wordt het geen Horecava. De hapjes variëren van borrelhap tot een uitgebreid warm en koud buffet (met o.a. uitgesneden beenham) en alles wat daar tussen zit. Op ruim tweeduizend vierkante meter kunnen de gasten zich in een ontspannen en rustige sfeer van al het nieuws op de hoogte laten brengen. We gaan voor gevulde stands, niet voor gevulde gangen. Met andere woorden: we gaan voor kwaliteit en niet voor kwantiteit. De kwaliteit van de bezoekers staat voorop en we denken dat deze door de standhouders is gewaarborgd.
De standhouders worden bovendien in de gelegenheid gesteld eigen themaonderwerpen te presenteren voor hun gasten. Dit kan in een speciaal voor deze gelegenheid gecreëerde ruimte, die voorzien is van alle denkbare audiovisuele apparatuur. Medio januari 2004 zullen alle onderwerpen die aan bod zullen komen wel zijn uitgekristalliseerd en bekend worden gemaakt via uitnodigingen en de Roofs. De vloer biedt ruimte aan ongeveer vijftig standhouders en met wat zich nu heeft aangediend, is vrijwel het gehele aanbod vertegenwoordigd. Er zijn overigens nog plaatsen verkrijgbaar, maar nieuwe standhouders moeten wel snel beslissen.’
Wordt deze formule wel door iedereen begrepen?
‘Tot mijn spijt moet ik erkennen dat dit niet het geval is, er zijn jammer genoeg nog steeds bedrijven die denken dat zij een opdrachtgever alleen voor zichzelf hebben, en hen om die reden niet naar een evenement als de Dakontmoetingsdagen durven uitnodigen. Als je vraagt waarom niet, krijg je steevast het antwoord: ‘Wij doen aan relatiebescherming’. Dit betekent dat zij hun relatie niet in contact willen brengen met de concurrentie; alsof opdrachtgevers, alvorens zij een opdracht uitgeven niet eerst een rondje maken om te kijken waar de beste aanbiedingen zitten, en hiermee bedoel ik niet de beste prijs. Nee, het is wel jammer dat er nog een stukje kortzichtigheid binnen onze branche zit, maar ik hoop dat na de beurs de ogen van deze bedrijven geopend zijn en zij voor de volgende editie over twee jaar direct zullen inschrijven.’
En dat is het?
‘Nee, natuurlijk niet. De DakAward 2004 wordt uitgereikt: een dakprijs die dit jaar wordt toegekend aan het bedrijf dat door de Nederlandse vakpers als meest positief in het nieuws is gekomen; en ook de Golden Roofy Award wordt bekend gemaakt. Wij krijgen ontzettend leuke respons van onze lezers en ook voor de redactie is het heel verrassend te ervaren hoe onze lezers de advertenties waarderen en reageren op onze actie. Vele antwoordkaarten komen elke maand bij ons binnen met daarop de keuze van onze lezers, wij houden voor geïnteresseerden de stand van zaken bij op het internet (www.mandate.nl).
Verder krijgen we de ‘Nacht van het Dak’, een feest dat vergelijkbaar moet worden met bijvoorbeeld het Boekenbal, maar dan voor de dakenbranche: een groot feest met tal van artiesten die de avond tot een onvergetelijk succes moeten maken. Ook hier kan de standhouder zijn relaties mee naar toe nemen als onderdeel van de band tussen beide.’
Zijn de dakontmoetingsdagen een activiteit van de Roofs?
‘Ik werd gevraagd het op me te nemen en natuurlijk komt dat voort uit mijn nieuwsgierigheid naar hoe standhouders en bezoekers van beurzen het aanbod beleven. Op beurzen ben ik altijd van de partij om de simpele reden dat veel standhouders ook adverteerders zijn van de Roofs. Als je dan bemerkt dat er behoefte bestaat aan een andere aanpak van beurzen, dan wil ik daar wel een steentje aan bijdragen. Maar ik ben in de eerste plaats uitgever. Ik run geen organisatiebureau en ik wil geen organisator zijn. Als de Dakontmoetingsdagen zich eenmaal bewezen hebben, dan wil ik dat met net zo veel liefde overdragen aan een professionele partij die, naar de wensen van de standhouders, de dagen nog meer inhoud kunnen geven.’
Waarom Den Bosch?
‘ ‘s-Hertogenbosch ligt dan wel niet in de Randstad, maar ligt nog altijd redelijk centraal en is goed te bereiken. Bovendien is ‘s-Hertogenbosch gelegen in het hart van een zeer actieve regio. Belangrijker nog is dat de Brabanthallen het beste bleek ingericht op de opzet zoals ik die voor ogen had. Er is gemakkelijk en gratis te parkeren. Je wordt niet geconfronteerd met een enorm complex met een gevuld hoekje. De organisatie van de beurs begreep dat en kwam zelf ook met suggesties en aanvullingen waardoor de aanloop prettig verliep. Al met al leek het niet meer dan logisch dat de eerste Dakontmoetingsdagen in
‘s-Hertogenbosch moeten plaatsvinden.’
En dan een terugkerend evenement?
‘Ik ben ervan overtuigd dat de Dakontmoetingsdagen een vervolg gaan krijgen; en hoe dat precies invulling gaat krijgen, is aan de standhouders. Ikzelf zal na deze eerste aanzet bekijken welke rol ik wil en kan vervullen in een vervolg. Ik zou het geweldig vinden als het uitgroeit tot een evenement waar de branche naar uitziet. Niet zo zeer qua grootte als wel qua kwaliteit. Hoe je het ook wendt of keert, een beurs moet een ontmoetingsplaats zijn van vraag en aanbod in zowel informatieve als zakelijke zin. Als één van beide ontbreekt, dan is een vervolg niet op zijn plaats. Als de zakelijke kant niet interessant is, dan blijven de standhouders weg en als de informatie niet deugt, dan blijven de bezoekers weg. Als uitgever houd ik me bezig met informatie en met adverteerders. De standhouders bepalen zelf het zakelijke succes.’
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2003-11
Roofs 2003-11-03 Verzekeren
Laatst hebben wij in Praag een bijeenkomst met vakgenoten gehouden - vakgenoten die geregeld hebben geschreven in Roofs. Een verblijf in een culturele omgeving om de geest te rijpen voor te...
Roofs 2003-11-08 BIBO, één block veiligheid
Op de Nationale Dakendag, een podium waar veiligheid prominent op de agenda stond, introduceerde Zoontjens Beton B.V. uit Tilburg een compleet nieuw concept voor veiligheid op bestaande daken:...
Roofs 2003-11-12 Flexibele polyolefinen sneller te verwerken
• Menno van Leeuwen, Aabo Trading Dakbanen op basis van flexibele polyolefine zijn in opkomst; niet alleen ten opzichte van andere kunststof folies, maar ook ten opzichte van bitumineuze...
Roofs 2003-11-14 Tegen de ‘elektro-smog’
De technische vooruitgang heeft zijn keerzijden. Deze keerzijden stimuleren op hun beurt weer nieuwe vooruitgang. Een treffend staaltje hiervan wordt geïllustreerd door de Duitse fabrikant voor...
Roofs 2003-11-16 Durf nee te zeggen
Traditioneel is de Nationale Dakendag, dit jaar gehouden op 19 november 2003 in Utrecht, een bijeenkomst waar diverse problemen van de branche worden besproken. Voor veel problemen lijkt echter één...