Roofs 2018-06-22 Personeel vinden en binden
Arbeidsmarkt
Terwijl enerzijds de vraag naar gekwalificeerd personeel explosief stijgt, daalt het aanbod als gevolg van de vergrijzing en ontgroening. Hoe kan de dakenbranche zich hiertegen wapenen? Een gesprek met Paul Verkaik van BDA Opleidingen.
Paul Verkaik van BDA Opleidingen
“De ‘babyboom’-generatie is aan het afzwaaien,” aldus Verkaik. “De komende 10 jaar zullen veel mensen de bedrijfstak verlaten en diezelfde generatie heeft minder kinderen gekregen dan eerdere generaties, waardoor er eenvoudigweg minder jonge mensen zijn die instromen. Daarbij hebben wij onze kinderen zoveel mogelijk gestimuleerd om zo lang mogelijk door te studeren, waardoor ze zelden werden gestimuleerd om te kiezen voor een baan in de bouw of techniek. Daardoor is nu dit tekort aan vakmannen ontstaan, waardoor veel dakaannemers steeds vaker nee moeten zeggen tegen interessante opdrachtgevers omdat de handjes ontbreken. Je begint nu wel te merken in Nederland dat we de technische en praktische beroepen beter beginnen te waarderen, maar het zal nog veel tijd kosten voordat we de instroom van vaklieden weer op niveau hebben.”
Sterke groei
“De vraag naar gekwalificeerd personeel zal alleen maar groter zal worden. “Neem alleen maar de nieuwbouw: jaarlijks is een bouwproductie van zo’n 80.000 woningen nodig om tegemoet te komen aan de vraag maar er worden jaarlijks ‘slechts’ tussen de 40.000 en 50.000 woningen opgeleverd. Ook de utiliteitsbouw zit weer volop in de lift. Er zal de komende jaren dus veel meer worden gebouwd. In de renovatiemarkt worden bovendien nu projecten met achterstallig onderhoud uitgevoerd, die in de crisisjaren zijn blijven liggen: ook daar is al enige tijd een sterke groei waarneembaar.”
“Tel daarbij op dat de vraag naar duurzame toepassingen sterk groeit. Thermisch renoveren, zonne-stroom en waterretentie zijn de hot items van dit moment. Per 1 januari 2023 dienen kantoren verplicht te voldoen aan energielabel C. En per 1 januari 2024 moeten de asbestdaken zijn vervangen. Het is dus duidelijk dat er in ieder geval de komende vijf jaar nog werk genoeg is. Maar waar vind en bereik je jonge mensen, en hoe kunnen ze jouw bedrijf vinden? Welke sociale media kun je daarbij gebruiken, als je weet dat LinkedIn en Facebook niet heel populair zijn bij deze doelgroepen? Hoe schrijf je pakkende vacatureteksten waardoor je je als aantrekkelijke werkgever kunt presenteren? Op welke wijze kun je je eigen personeel betrekken bij de werving?”
Om een antwoord te kunnen geven op deze vragen, organiseert BDA Opleidingen, in samenwerking met Bureau Verheul en Van Dijk Werving en Selectie, een 1-daagse workshop waarin het vinden, binden en boeien van personeel centraal staan. “Wat betreft het vinden van personeel zijn er verschillende routes en we zullen ze allemaal behandelen,” vertelt Verkaik. “Als je kiest voor een personeelsadvertentie: waar plaats je die en aan welke eisen moet de advertentie voldoen? Maak je gebruik van een uitzendbureau of een headhunter? En: hoe kan men jouw organisatie vinden? Heb je een goede website? Gebruik je de social media op een juiste manier, bereik je daarmee je doelgroep, bijvoorbeeld leerling-dakdekkers in spe?”
Binden en boeien van personeel
Ook het binden van personeel aan je bedrijf is een belangrijk thema in de workshop. “Het heeft niet zo veel zin om heel veel energie in de werving te stoppen, als het personeel
door de achterdeur weer verdwijnt, omdat ze bij een collega een tientje meer kunnen verdienen. Het creëren van een goede werksfeer, waarbij je bedrijf a great place to work is, is minstens zo belangrijk. We weten ondertussen dat mensen vaak niet van baan veranderen om financiële redenen, maar veel vaker omdat ze zich binnen een onderneming niet gewaardeerd voelen, te weinig verantwoordelijkheid krijgen, geen carrièreperspectief zien of omdat de werksfeer niet plezierig is. Men zegt wel eens: ‘mensen veranderen
niet van baan, mensen veranderen van leidinggevende’.
Dus welzijn op de werkvloer wint aan belang en wordt door jonge mensen ook hoog gewaardeerd, vandaar dat sommige grote bedrijven zelfs al mensen in dienst hebben die enkel als taak hebben om het werkgeluk van de medewerkers te verbeteren. Bij één van deze bedrijven is er bijvoorbeeld voor gekozen om medewerkers niet meer met geld te belonen als zij een nieuwe medewerker aanbrengen. Het idee is dat zo’n bonus bijna onbewust wordt besteed aan dagelijkse zaken, terwijl je veel beter de medewerker een etentje met zijn partner in een sterrenrestaurant kunt schenken, of een weekendje Euro Disney met zijn of haar gezin. Voordeel is dat je de partner of het gezin bij de onderneming betrekt, waardoor je de binding kunt vergroten.” ?
WORKSHOP “THE WAR FOR TALENT;
HET VINDEN, BOEIEN EN BINDEN VAN PERSONEEL”
Inhoud
- Arbeidsmarkt communicatie en doelgroepgerichte werving
- Social media /nieuwste digitale technieken / pakkende vacatureteksten
- Imago/ bedrijfscultuur van de organisatie/ begeleiden nieuwe medewerkers
- Ongewenst verloop en mismatchen
- Flexibilisering van Arbeidsvoorwaarden, vitaliteit
- Medewerkers ambassadeurs voor je organisatie maken
- Schrijven Plan van aanpak
DATA
- 11- 09-2018 van 9.00 tot 16.00 uur bij bda opleidingen te gorinchem
- 08 -10-2018 van 9.00 tot 16.00 uur bij bda opleidingen te gorinchem
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2018-06
Roofs 2018-06-03 Rookgordijn
column De dakenbranche heeft de laatste tijd aan aandacht op tv niet te klagen. Sinds enkele weken kan men op RTL Z de serie ‘How it’s Done’ volgen. Een groot aantal bedrijven uit onze branche...
Roofs 2018-06-06 Een overkapping op hoog niveau
Het Dak van het Jaar 2018 Een staalconstructie opgebouwd uit 130 elementen heeft geleid tot een overkapping met 49 ronde sparingen, die zijn opgevuld met luchtkussens. Dit ‘futuristische dak’...
Roofs 2018-06-10 PBM’s onder nieuwe verordening
Veiligheid vergt een strakke administratie U heeft er waarschijnlijk niet veel van gemerkt: sinds 21 april van dit jaar vallen Persoonlijke Beschermingsmiddelen niet langer onder de Europese...
Roofs 2018-06-14 Waarom benaderen we de dakvloer niet als vloer?
Multifunctionele daken De stad Rotterdam is voorloper op het gebied van multifunctionele daken. In dit artikel zet Roofs aan de hand van een gesprek met Paul van Roosmalen van de gemeente...
Roofs 2018-06-18 De Vakscan waardevol voor werkgever en werknemer
Berichten van tectum In deze rubriek wordt het uitgebreide palet aan onderwerpen beschreven waarmee TECTUM, het opleidingsinstituut voor de dakenbranche, zich bezighoudt. Via de DakSkillCard...