Roofs 2000-08-27 Kwaliteit loont!
Vroeger had je van die tegeltjes met volkswijsheden. Oost, west, thuis best en dergelijke. Tegenwoordig vinden we dat nogal oubollig. Dat kan niet meer. Hoewel ik me wel eens afvraag wat het verschil is tussen een dergelijk tegeltje en sommige moderne goeroes. Althans ik ben niet overtuigd dat de dag er veel beter uit gaat zien wanneer je 's ochtends begint met het nodige geroffel op de borst onder het slaken van Tsjakka kreten. Of wanneer je een sticker op je spiegel plakt met de tekst 'I love you Tiger'.
Wel is er een tegeltje waar ik nog regelmatig aan denk. 'De vreugde van de lage prijs is lang vergeten, terwijl de ergernis van slechte kwaliteit voortduurt'. Het is zeker vijftien jaar geleden dat ik dat tegeltje zag. Misschien wel langer. Je zou toch zeggen, dat in al die jaren die volkswijsheid wel is doorgedrongen. Kennelijk niet. Te vaak hoor ik dakdekkers zeggen dat de opdrachtgever alleen naar het laatste bedrag kijkt op de offerte. De argumenten en de omschrijving in de offerte worden niet eens gelezen. Maar de laatste tijd zijn er steeds vaker signalen dat men toch bereid is om te kiezen voor kwaliteit.
In deze rubriek heb ik al eerder geschreven over de toename van het marktaandeel van Dakmerk in de nieuwbouw sector. En de daarbij behorende trend, dat ook in de nieuwbouw niet alleen naar prijs gekeken wordt, maar ook naar de kwaliteit, de organisatie van het bedrijf, de faalkosten e.d. Ook in andere sectoren van de markt lijkt de trend naar kwaliteit te groeien.
Het jaar 1999 was voor de gehele bouw een gunstig jaar. Dat gold ook voor de dakdekkersbranche. Natuurlijk heeft Dakmerk bij haar voorspellingen daar rekening mee gehouden. Nu echter de resultaten van 1999 bekend zijn, blijkt, dat de Dakmerk bedrijven, deze gunstige voorspellingen nog overtreffen. Kortom de opdrachtgever raakt steeds meer overtuigd, dat een keuze voor kwaliteit op termijn het voordeligst is.
Wellicht vraagt dit op de korte termijn een hogere investering, maar het voorkomt een hoop ergernis. Een hogere investering, die noodzakelijk is om tot een goede oplossing te komen. Want het zal u verbazen hoe vaak het nog voorkomt dat er uit besparingsoverwegingen gekozen wordt voor een technisch onverantwoorde oplossing. En vervolgens is hetzelfde dak een paar jaar later opnieuw aan de beurt. De kosten van de eerste oplossing had men zich kunnen besparen door te luisteren naar de adviezen van het Dakmerk bedrijf.
En ook voor het dakbedekkingbedrijf vraagt de keuze voor Dakmerk en de keuze voor kwaliteit het een en ander. Ook daar is er wel eens de verleiding omwille van het werk en de klant concessies te doen aan de kwaliteit. Dakmerk bedrijven moeten zich houden aan de goedgekeurde constructies en dat betekent dus wel eens nee zeggen. Maar het nee durven zeggen levert uiteindelijk ook weer omzet op. De recente ontwikkelingen laten zien dat een keuze voor kwaliteit en de keuze voor Dakmerk ook voor het dakbedekkingsbedrijf marktaandeel oplevert.
Zoals gezegd, de tegeltjes zie je niet veel meer. En het tegeltje over de lage prijs en de ergernis van de slechte kwaliteit? Wanneer we kiezen voor kwaliteit, dan hoeven we daar niet steeds aan herinnerd te worden. Voor meer informatie over visie op kwaliteit in dakbedekking: Dakmerk 030-6061117 of www.dakmerk.nl.
door: Corry de Ridder
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2000-08
Roofs 2000-08-03 Onderhoud
Er wordt veel gezegd en geschreven over onderhoud aan daken. Onderhoud aan daken verlengt de levensduur is het idee, alleen we weten nog niet zo veel over de effecten van onderhoud aan daken. De...
Roofs 2000-08-06 Dual density technologie biedt dakdekkers stevigheid op 80.000 m2 groot dak
In Tilburg is kort voor de zomervakantie het dak opgeleverd van het nieuwe distributiecentrum van Sony. Het dak is om meer dan één reden bijzonder. Zo was dit één van de eerste zeer grote projecten...
Roofs 2000-08-12 Bitumineuze membramen gebruikt om bruggen, viaducten en wegen waterdicht in te werken
In toenemende mate is er in Nederland belangstelling voor het waterdicht inwerken van kunstwerken zoals bruggen en viaducten. In de ons omringende landen is hiermee reeds vele jaren ervaring...
Roofs 2000-08-15 Moderne marskramer op pad met groot assortiment dakmaterialen.
Interactief winkelen. Het kan op televisie, het kan op internet. Gewoon spullen bestellen vanuit de luie stoel. Sinds 1 september kan dat laatste ook in de dakenbranche. De Dakmat, een initiatief...
Roofs 2000-08-16 EPDM producent beloont vakmanschap met Master Contractor Programma
In het jaar dat Firestone zijn honderdjarig jubileum viert, belegde de divisie Building Products van de multinational in juni jl. een kickoff sessie voor de Nederlandse dealers. Aan het eind van de...