Roofs 2001-04-16 Roofs lezerskringonderzoek 2000/2001

p. 16
          Met voldoening tonen wij u hierbij de resultaten van alweer het tweede lezerskringonderzoek van het vakblad "Roofs". In opdracht van uitgeverij Mandate Publishers b.v. heeft onderzoeksbureau Amaryllis Sales Research b.v. te Heerhugowaard eind 2000 voor de tweede maal een lezerskring onderzoek uitgevoerd onder de abonnees van het vakblad "Roofs", de reden voor dit onderzoek en de uitkomsten vindt u in onderstaande pagina's.

Roofs hét onafhankelijke vakblad
Roofs, een uitgave van Mandate Publishers b.v., is in Nederland het enige onafhankelijke vakblad voor de totale dakenbranche. Tot de lezersgroep van Roofs behoren dakdekkers, opdrachtgevers, projectontwikkelaars, ontwerpers, rijks- en gemeentelijke bouw- en woning toezicht, woningbouwverenigingen, toeleveranciers en uiteraard iedereen die met de uitvoering van het dak te maken heeft.
De gedrukte oplage van Roofs telt ongeveer 13.000 exemplaren, waarvan 12.845 exemplaren GRATIS worden verspreid onder een van te voren door de uitgever en adverteerders in overleg bepaalde doelgroep.
Met dit onderzoek willen wij u enig inzicht verschaffen in het lezen van en de waardering voor het vakblad Roofs.
En niet geheel zonder trots kunnen wij u melden dat uit dit onderzoek opnieuw blijkt dat "Roofs" het best gelezen vakblad is binnen de dakenbranche en dat aan een dergelijk vakblad een grote behoefte bestaat.
De resultaten leren ons dat ruim 82% het blad met een zekere regelmaat leest, 54% direct bij ontvangst en maar liefst 71% met veel plezier de aangeboden informatie tot zich neemt.
Niet minder dan 76% beoordeelt "Roofs" als een goed tot zeer goed vakblad en 59% laat zich bij belangrijke aankopen of diensten leiden door "Roofs". De verklaring ligt in het gegeven dat "Roofs" vooral wordt gelezen door de directie (65%), ergo de decisionmakers.
Onderstaande gegevens illustreren zo wederom het algemene belang van "Roofs" binnen de dakenbranche.

Reden voor dit onderzoek
Binnen uitgeverij Mandate Publishers b.v. en de advertentiemarkt van Roofs bestaat behoefte om via periodiek lezerskringonderzoek vast te stellen hoe het vakblad Roofs wordt ontvangen bij de lezers en hoe de redactionele formule het beste kan aansluiten bij markttrends. Tevens biedt het onderzoek de mogelijkheid om eventuele hiaten tussen de geboden redactionele informatie en lezersbehoeften op of aan te vullen.

De uitgangspunten bij het onderzoek
Als gespecialiseerd vakblad richt "Roofs" zich op het bouwdeel "dak". De productformule van het blad bestaat uit 2 hoofdbestanddelen: Informatie (samengesteld door de redactie en ondermeer bestaande uit beschrijvingen van bedrijfsfysische problemen (techniek), productinformatie, bedrijfsprofielen en branchenieuws) en advertenties.
De redactionele informatie wordt aangeboden in rubrieken. De huidige opzet van "Roofs" werpt onderzoeksvragen op als: "In welke mate wordt het blad c.q. de rubrieken gewaardeerd en door de specifieke doelgroepen gebruikt als informatiebron?"

en

"Op welke manier kan de redactionele formule worden aangepast opdat optimaal wordt voldaan aan de wensen en verlangens van de doelgroepen?"

Om de wensen en verlangens in de juiste context te kunnen plaatsen, werd tijdens de enquete expliciet gevraagd naar wenselijke onderwerpen.
Met deze uitgangspunten leverde het onderzoek inzicht op in de waardering voor het blad en geeft het de redactie de informatie omtrent de - juiste - benadering

Methode en procedure van onderzoek
Aan de hand van een bruto steekproef van 300 adressen (n=300), willekeurig samengesteld uit het abonneebestand van "Roofs", werd een telefonische enquête, - 18 specifieke vragen -, gehouden onder een aselecte groep lezers.
Deze telefonische interviews werden uitgevoerd door marketing bureau Amaryllis Sales Research bv te Heerhugowaard en uitwerking van de verkregen gegevens werd - via een speciaal hiervoor ontwikkeld computerprogramma -, verzorgd door softwarebedrijf JEDI Software, eveneens uit Heerhugowaard. De rapportage vond plaats onder verantwoordelijkheid van Amaryllis Sales Research bv.
Voor de interviews vond een telefonische screening plaats, waarin werd gecontroleerd dat de deelnemers:
a) Roofs lezen;
b) in de doelgroep zitten;
c) bereid zijn om mee te werken.
Deze screening leverde op dat van de 300 respondenten er uiteindelijk 139 geschikt waren, bereid en in staat om geïnterviewd te worden.

Lezerskring
De ontvangers van "Roofs" zijn te verdelen over 5 subgroepen, te weten:
1. "Verwerkers" (dakdekkerbedrijven, loodgieterbedrijven en aannemers)
2. "Opdrachtgevers" (bouw- en woningtoezicht, woningbouwverenigingen, beleggingsmaatschappijen, overheden)
3. "Ontwerpers" (architecten, bouwtechnisch, ontwerp- en adviesbureaus)
4. "Industrie" (fabrikanten, importeurs en groothandels in de dakenbranche)
5. "Overig" (o.a. onderwijsinstellingen)

Overzicht van de verdeling van de soorten bedrijf in onze steekproef

Nauwkeurigheid van de uitkomsten
Uitkomsten verkregen via een steekproef, kunnen afwijken van uitkomsten die verkregen zouden zijn indien de totale populatie in het onderzoek zou zijn betrokken. Bij de interpretatie van de resultaten uit een steekproef moet derhalve altijd rekening worden gehouden met twee factoren:

  • De betrouwbaarheidsmarge die de nauwkeurigheid van de gevonden resultaat aangeeft;
  • De zekerheid waarmee de gevonden resultaten binnen de marge liggen.

De eventuele afwijkingen blijven binnen bepaalde marges van de gevonden percentages en zijn afhankelijk van:

  • Grootte van de steekproef en de populatie (oplage)
  • Gewenste zekerheid;
  • Hoogte van het gevonden percentage.

Wanneer bijvoorbeeld bij een steekproefomvang van 100 binnen een populatie van 10.000, een percentage van 30 wordt gevonden, ligt in 90% van de gevallen de werkelijke uitkomst in het interval 22% -38%.

De mogelijke afwijking van de werkelijke waarden (in %) t.o.v. de steekproefuitkomsten (bij 90% zekerheid) kunnen berekend worden met de formule:

1,350 x v ((P x Q) / (n- 1)) x (1 - n/N)

waarbij:
P = steekproefuitkomst in procenten
Q = 100-P
n = steekproefomvang
N = totale (sub) populatie

Voor de gewogen percentages van de totale populatie kunnen de mogelijke afwijkingen van de werkelijke waarden t.o.v. de steekproefuitkomsten (bij 90% zekerheid) berekend worden met de formule:

1,350 x v ?((Nh /N)2 x (Ph x Qh) I (nh - 1) 1 (Nh - nh /Nh)

waarbij
Ph = steekproefuitkomst subgroep h in procenten
Qh = 100 - Ph
nh = aantal respondenten in subgroep h
Nh = totale populatie subgroep
N = totale populatie

De resultaten
De onderstaande tabellen tonen de gedetailleerde antwoorden op de vragen zoals die werden voorgelegd. Deze werden verdeeld over elf rubrieken.


1. Steekproef
Wilt u meewerken aan onze enquete?
















2. Functie van de deelnemer
Wat is uw functie in het bedrijf?














3. Bedrijfstype
In wat voor soort bedrijf bent u werkzaam?




Hoeveel werknemers telt uw bedrijf/instelling?
















4. Opleidingsniveau
Wat is uw opleidingsniveau?

















5. Lezen
Leest u Roofs of ziet u het wel eens in?











Heeft u de afgelopen 4 weken Roofs gelezen of ingezien?








Als u het blad ontvangt, wat doet u dan meestal?









Als u Roofs leest of inziet, is dat dan:
















Als u het blad doorbladert en/of leest, waar gaat uw interesse dan naar uit?











Is Roofs een blad dat u graag leest?









6. Roofs als vakblad
Is Roofs een blad dat veel goede vakinformatie voor dagelijks gebruik geeft?














Vindt u de artikelen een bijdrage leveren aan uw kennis op het gebied van dakbedekking?







7. Begrijpelijk
Vindt u dat Roofs in begrijpelijke taal is geschreven?









8. Branche invloed
Vindt u dat Roofs een positieve bijdrage levert aan de ontwikkeling van de branche?



9. Advertenties
Leest of bekijkt u de advertenties in Roofs wel eens?







Van welke producten kunt u zich advertenties herinneren en kunt u deze kort omschrijven?
















Overige producten welke spontaan werden genoemd: Lood- zink en Koperen dakbedekkingen, bevestigingsmaterialen, stalen daken, EPDM-rubbers, kunstdakfoliën, isolatiematerialen en groen-daken.



Heeft u wel eens gereageerd op een of meer van deze advertenties?











10. Rol inzake aankoop
Wat is de rol van Roofs inzake de inkoop of keuze van producten of diensten voor uw bedrijf, vereniging of instelling?















Wat is UW rol inzake aankoop van producten of diensten voor uw bedrijf?














11. Oordeel
Wat is in het algemeen uw oordeel over Roofs?














Vindt u Roofs ten opzichte van de andere door u genoemde en ontvangen bladen:

Deel dit artikel

Andere artikelen in Roofs 2001-04

Roofs 2001-04-03 Gevoelsmatig

          Soms heb je dat wel eens, dan lees je iets en pas na lange tijd besef je wat je gelezen hebt. Ik had dit met het volgende krantenberichtje. Het ging om de vraag hoe een vogeltje in staat...

Door Dakweb p. 3

Roofs 2001-04-06 Stortverbod Bitumineus dakafval in zicht!

          Stan Liebrand Onder de noemer ‘Hergebruik bitumineuze dakbedekking in de grond-, water- en wegenbouwsector’, presenteerde het nationale kenniscentrum voor verkeers-, vervoer en...

Door ruimte wordt p. 6

Roofs 2001-04-10 Recycling van bitumineus dakafval kan beginnen

          Stan Liebrand Een aantal jaren geleden kwam de overheid met het afvalstoffenbeleid. Ondanks een aantal aanpassingen en aanvullingen bleef regelgeving met betrekking tot bitumineus...

Door langdurig en p. 10

Roofs 2001-04-14 De pannenlijn

          ing. A.B. Berlee, T-Joint Bij het ontwerpen van een dak moet de pannenlijn worden vastgesteld waarna de detaillering op die lijn wordt afgestemd. Dit mag algemeen bekend zijn en bijna...

Door de breedte p. 14

Roofs 2001-04-22 Werk van Dakmerk: Te veel regelgeving leidt niet tot verbetering van kwaliteit

      Corry de Ridder Paul Dieben, directeur van Erdo B.V., is van mening dat voortdurende regelgeving zeker niet leidt tot verbetering van de kwaliteit. De creativiteit van de techneut om tot...

Door heel Nederland p. 22
AI Assistent Stel je vraag

AI Assistent

Online

👋

Welkom bij de AI Assistent!

Stel me vragen over dakdekken, isolatie, materialen en meer. Ik help je graag verder!

Probeer bijvoorbeeld:

0/500 Druk op Enter om te versturen