Roofs 2001-04-22 Werk van Dakmerk: Te veel regelgeving leidt niet tot verbetering van kwaliteit
Paul Dieben, directeur van Erdo B.V., is van mening dat voortdurende regelgeving zeker niet leidt tot verbetering van de kwaliteit. De creativiteit van de techneut om tot goede oplossingen te komen wordt te veel beperkt. Dakbedekking is een vak, daar heb je deskundigheid voor nodig en dat kun je niet allemaal vastleggen in normen en richtlijnen. Toch vertelt hij in dit gesprek, dat Erdo wel mede aan de basis staat van de ontwikkeling van kwaliteitsnormen voor dak- en gevelbeplating.
Erdo B.V. is een van de oudste dakbedekkingbedrijven in ons land. Ruim 70 jaar geleden is het bedrijf begonnen met dakbedekking. Erdo staat voor Eerste Rotterdamse Dakbedekking Onderneming. In de eerste jaren heeft het bedrijf zich alleen bezig gehouden met dakbedekking. Ongeveer 25 jaar geleden kwamen daar ook cladding en dak- en gevelbeplating bij. In Nederland was Erdo het tweede bedrijf, dat hierin actief was. In Nederland voert Erdo nu beide activiteiten en is daarmee een van de grootste ondernemingen met beide disciplines onder één dak. Begin tachtiger jaren is Erdo ook op de Duitse markt actief geworden. Onder de naam Holl is de Duitse markt voor Erdo een enorm succes geworden. Voor het merendeel in de renovatiemarkt voor dakbedekking en in Zuid-Duitsland ook op het gebied van bliksembeveiliging.
Kwaliteit staat bij Erdo hoog in het vaandel. Het is dan ook een zeer actief Dakmerk bedrijf en vanaf het begin, altijd op zoek naar systemen en markten waarbij toegevoegde waarde een rol speelt. Voor Paul Dieben is het waarborgfonds de grootste toegevoegde waarde van Dakmerk. “Dat is jammer, want het zou juist zo moeten zijn, dat kwaliteit die toegevoegde waarde is. Voor opdrachtgevers zou kwaliteit aanleiding moeten zijn om Dakmerk bedrijven te vragen om het werk uit te voeren. Dat zie je nog te weinig”.
In de stalen gevels en dakbeplating kiest Erdo naast toegevoegde waarde, voor specialistische producten zoals aluminium- en vliesgevels en boog- en felsdaken. Dat zijn zaken die niet iedereen kan uitvoeren en waar je kennis voor nodig hebt.
In deze branche is Erdo aangesloten bij Dumebo, bedrijven die van oudsher kwaliteit leveren. Paul Dieben vertelt dat momenteel ook in deze sector hard gewerkt wordt aan een kwaliteitsnorm. De verwachting is dat deze kwaliteitsnorm over vier maanden uitgebracht gaat worden en dan een officiële status krijgt als kwaliteitsrichtlijn van de Stichting Bouwen met Staal.
“Hier is een grote parallel te trekken naar Dakmerk”, vertelt Paul Dieben. “Gestoeld op drie pijlers, heeft de Dakmerk formule aan de basis gestaan voor deze kwaliteitsnorm: Op de eerste plaats komt natuurlijk een goed product. Ten tweede is vastgelegd dat kwaliteitsbedrijven een goede solvabiliteit moeten hebben en dat je daar ook op moet controleren. Tenslotte komt ook een vorm van garantie aan de orde, iets dat in de staalwereld nog helemaal niet speelt. Nu is er sprake van garantie tot de voordeur”.
Bij gevels praat je wel over heel andere normen. Daar komen veel meer visuele zaken bij kijken en die zijn vrij moeilijk objectief vast te leggen. Toch is dit met het opstellen van de nieuwe kwaliteitsnorm gelukt.
Daarbij zal gewerkt gaan worden met drie kwaliteitsklassen. “Opdrachtgevers zitten hier om te springen,” meent Paul Dieben. “Dit geeft de duidelijkheid die de klant mag verwachten. In de dakbedekking hebben we ons helemaal vastgelegd in normen en richtlijnen.”
Paul Dieben is van mening, dat de branche daar te ver in is doorgeschoten terwijl dit niet heeft geleid tot betere daken. “De materialen zijn wel beter geworden, maar regelgeving heeft alleen geleid tot versnippering in de markt. De neiging ontstaat om te denken, dat als de regeltjes maar gevolgd worden, het dan wel een goed dak wordt. Dat is natuurlijk niet zo! We hebben een vak, daarvoor heb je techneuten nodig. Die moeten met hun deskundigheid en creativiteit tot goede oplossingen kunnen komen”.
Vindt Paul Dieben dat Dakmerk doorgeschoten is in het opstellen van regeltjes? Neen, Dakmerk is een kwaliteitsorganisatie en dan moet je wel duidelijk maken waar kwaliteit voor staat. Bovendien zijn er in de markt regelmatig bestekken waar gewoon bokken in geschoten worden of constructies, die vanuit een kwaliteitsachtergrond helemaal niet aan de eisen voldoen. Bedrijven die kwaliteit te bieden hebben en ook buiten het boekje om weten waar ze mee bezig zijn, worden wel steeds moeilijker te vinden in de markt.
In de afgelopen tijd is er nogal wat geschreven over prestatiecontracten en normen waar deze contracten aan moeten voldoen. Paul Dieben is voorstander van prestatiecontracten, maar is tevens van mening dat je die niet kunt vastleggen in een beoordelingsrichtlijn. Erdo heeft al heel wat ervaring op dit vlak. Met name ook in beheerscontracten. Een aantal grote opdrachtgevers wil steeds meer beheren op lange termijn. Dat betekent niet alleen jaarlijks onderhoud, maar ook het invullen van een visie op de toekomst van het dak. Zo kun je een meerjarig budget vaststellen. “Daar is wel deskundigheid voor nodig. Dan praat je over afspraken voor meerdere jaren. Als bedrijf moet je dan staan voor de visie die je hebt neergelegd en de conclusies die getrokken zijn. Dat kan heel ver gaan en dus is hiervoor een vertrouwensrelatie tussen dakbedekkingbedrijf en opdrachtgever een essentiële voorwaarde. En natuurlijk kennis en deskundigheid van degene, die het dak moet beoordelen en daar een degelijk rapport over moet opstellen. Een vertrouwensrelatie kun je niet op papier vastleggen. Iedere omschrijving schiet altijd tekort.”
Paul Dieben trekt hier ook een parallel naar verschillende andere certificaten zoals bijvoorbeeld ISO dat naar zijn mening momenteel geen kwaliteit weergeeft, maar procedures. Bovendien zijn er enorme verschillen in controles. Een ISO-gecertificeerd bedrijf is niet persé een goed bedrijf. “Dat ISO certificering niet aan de verwachtingen voldoet, blijkt ook wel uit het feit, dat men momenteel de norm aan het aanpassen is”, meent Dieben.
Als we Paul Dieben vragen naar de toekomst voor de dakbedekkingbranche, dan volgt zonder aarzelen zijn visie op het grootste knelpunt voor de bouw in het algemeen: een tekort aan goed gekwalificeerd personeel! Oplossingen liggen niet voor het oprapen. Erdo investeert veel in mensen, in opleidingen, in onderlinge band en dat laatste is voor een bedrijf dat door heel Nederland werkt, niet eenvoudig.
Maar op een gegeven moment zoeken mensen zekerheden in het leven. Zoals de kracht van een gezond, degelijk en betrouwbaar bedrijf, voor zowel personeel als voor opdrachtgevers!
Deel dit artikel
Andere artikelen in Roofs 2001-04
Roofs 2001-04-03 Gevoelsmatig
Soms heb je dat wel eens, dan lees je iets en pas na lange tijd besef je wat je gelezen hebt. Ik had dit met het volgende krantenberichtje. Het ging om de vraag hoe een vogeltje in staat...
Roofs 2001-04-06 Stortverbod Bitumineus dakafval in zicht!
Stan Liebrand Onder de noemer ‘Hergebruik bitumineuze dakbedekking in de grond-, water- en wegenbouwsector’, presenteerde het nationale kenniscentrum voor verkeers-, vervoer en...
Roofs 2001-04-10 Recycling van bitumineus dakafval kan beginnen
Stan Liebrand Een aantal jaren geleden kwam de overheid met het afvalstoffenbeleid. Ondanks een aantal aanpassingen en aanvullingen bleef regelgeving met betrekking tot bitumineus...
Roofs 2001-04-14 De pannenlijn
ing. A.B. Berlee, T-Joint Bij het ontwerpen van een dak moet de pannenlijn worden vastgesteld waarna de detaillering op die lijn wordt afgestemd. Dit mag algemeen bekend zijn en bijna...
Roofs 2001-04-16 Roofs lezerskringonderzoek 2000/2001
Met voldoening tonen wij u hierbij de resultaten van alweer het tweede lezerskringonderzoek van het vakblad "Roofs". In opdracht van uitgeverij Mandate Publishers b.v. heeft...